Treba pripomenúť, že svätí sa v krátkom čase stali dokonalými, ale od vytrvalosti v príprave a od hĺbky ich duševného života vždy závisela plodnosť ich verejnej činnosti. Tak tomu bolo aj u svätého Norberta. Sme pri tom úseku jeho života a úseku života každej zasvätenej duše, ktorý možno nazvať obdobím rehoľného zdokonaľovania. Zlato sa čistí ohňom, aby malo skutočnú hodnotu. Norbert sa na tri roky utiahol, aby sa v tichosti a pokoji pripravoval na apoštolské účinkovanie. Čnosť často triumfuje tam, kde aj najlepšia výrečnosť vychádza nazmar. Norbert spoznal, že jeho príklad bude omnoho účinnejší ako jeho kázne. Odhodlal sa na prísne sebaumŕtvovanie. Chodil bosý a iných šiat nemal, len drsný plášť a kepeň, aký nosili verejný kajúcnici. Prísne sa postil a okrem nedele jedával len večer. Možno povedať, že prísnosťou svojho nového života sa podobal Jánovi Krstiteľovi.
Často sa zdržiaval v siegburgskom opátstve, hoci bolo od Xantenu dosť vzdialené. V spoločnosti svojho učiteľa Kunona a rehoľníkov, ktorí svojím životom horlili za česť Božiu a usilovne študovali Písmo sväté, sa vždy cítil veľmi dobre. Dobrý príklad múdreho opáta na neho pôsobil tak, že pôst sa mu zdal slasťou a nočné bdenie príjemným zamestnaním.



Protivníci Norberta, xantenski kanonici, však navrhli zakročiť proti „fanatizmu“ Norberta. Preto bol Norbert predvolaný na snem. Obrátený šľachtic sa dostavil v kajúcom rúchu, a keď jeho protivníci videli jeho pôstom a prísnosťou života vychudnuté telo, zachvátila ich priam až zúrivosť. Vytýkali mu, že si neprávom privlastňuje úrad vierozvesta a proti prelátom i kňazom používa násilné útoky. Od koho je vyslaný? Či azda on je ich cirkevný predstavený? Prečo používa rehoľné rúcho, keď nepatrí ani do jednej rehole? A prečo sa nezriekol majetku svojich predkov? Prečo od seba odvrhol kanonické rúcho a zamenil ho za oblek z baranej alebo kozej kože? Bola to spŕška vyčítavých otázok. Norbertova obrana nebola ani dlhá, ani ťažká. Bránil sa s najväčšou poníženosťou, ako to robia svätci. Povedal: Proti mne sa pre moje kázne vyslovili ťažké obžaloby. Ale či nie je napísané: kto obráti hriešnika z jeho bludnej cesty, zachráni mu dušu od smrti a prikryje množstvo hriechov (Jak 5,20)? Nespočíva v tom moc hlásania viery? To predsa patrí k nášmu kňazskému úradu. To je odkaz nášho veľkňaza, ktorý povedal: Prijmite moc na hlásanie Božieho slova. Keby sa ma niekto opýtal, hlásateľom akej viery som, povedal by som mu:
- Hľa, moje náboženstvo – rýdza viera, potešovanie vdov a sirôt v ich opustenosti a snaha zachovať sa čistým od poškvrny sveta.
- Hľa, môj oblek – svätý Peter nás učí, že Pán Boh nemá zaľúbenie v drahocenných šatách. Svätý Ján Krstiteľ sa obliekal do kože z ťavy, na ktorej bola ešte srsť. Slávna panna Cecília nosila na svojom tele cilícium. A čo je najdôležitejšie, Stvoriteľ sveta, po hriechu prvých ľudí, nezahalil ich purpurovým plášťom, ale im dal suknice z kože.
Trochu odvážna reč, ale ako obrana a odpoveď na útočné otázky mala dobrý ohlas a priaznivo zapôsobila na sudcov. Väčšina biskupov, ktorí ho mali odsúdiť, nemohla vidieť v jeho obhajobe inšie ako odsúdenie svojho vlastného nesprávneho konania.
Norbert je už tri roky kňazom, ale ani príklad, ani slová nemali na krajanov závažnejší účinok. Tak ako u Pána Ježiša, aj u neho sa osvedčili slová evanjelia: Proroka si všade uctia, len nie v jeho rodnom kraji. Norbert cíti, že musí opustiť svoj rodný kraj. Naplnený touto myšlienkou a oduševnením, vyhľadal svojho arcibiskupa Fridricha a vyrozprával mu svoj plán. Fridrich pokladá Norberta za svojho priateľa. Vie oceniť jeho vynikajúce vlastnosti a pokúša sa urobiť všetko, aby ho odvrátil od tohto rozhodnutia, ale márne.
Norbert sa zrieka kanonického postavenia, vracia arcibiskupovi svoje a cirkevné dôchodky, ktoré užíval v Xanten, predáva všetok svoj majetok, ktorý zdedil po otcovi. Zhromažďuje okolo seba chudobných a všetko im rozdáva. Ponecháva si len zopár drobných, ornát, posvätné nádoby na slúženie svätej omše a mulicu. Takto sa Norbert v roku 1118 vydáva do sveta na svoju misijnú cestu. Odchádza v mene Božom a s radosťou do neznáma podľa vzoru Abraháma počúvajúc Boží hlas: Vyjdi zo zeme, z otcovského domu a od príbuzenstva a poď do zeme, ktorú ti ukážem (Gn 12,1).