Tí, ktorí sú vedení duchovnou náklonnosťou k Premonštrátskej spiritualite, hľadajú v našich komunitách duchovné povzbudenie a miesto ľudského i kresťanského spoločenstva, aby vo svojom živote prehĺbili vieru a apoštolskú aktivitu. Kongregácia ich prijíma za bratov a sestry spoločenstva pridruženého k rádu - za terciárov a terciárky.
V našej Kongregácii môžeme laikom ponúknuť vzťah, ktorý je v prvom rade duchovným a potrebným priestorom na ticho a modlitbu. Ponúkame im hlbšiu účasť na živote našej spirituality.
Našou snahou je postupne ich zapojiť do pastoračnej spolupráce. Laici zo svojej strany môžu vniesť do života našich rehoľných komunít cenný vklad svojej skúsenosti a svojej špecifickej služby.
Tretí rád svätého Norberta
Zvláštnym duchovným dielom, ktorého prvenstvo patrí sv. Norbertovi, je založenie tretieho rádu. Je to k premonštrátskemu rádu pridružené spoločenstvo pre mužov a ženy, ktorí žijú vo svete.
Tretí Norbertov rád hral veľkú úlohu medzi katolíckym ľudom. Trvale ovplyvňoval kresťanskú rodinu, chránil mládež, naplňoval svet duchom kláštorného života pokánia a modlitby, pomáhal zbožnému životu farností a pamätal na zomrelých. Terciári mali určené modlitby a pôsty. Je zásluhou sv. Norberta, že utvorením Tretieho rádu priviedol rehoľný život až k rodinným krbom a do víru svetských záležitostí.
Norbertov príklad potom nasledovali iné rehoľné rodiny. Tak povstali tretie rády františkánov, dominikánov a iné a rozšírili sa viac ako premonštrátsky tretí rád. V pokuse vysvetliť toto zaostávanie nášho tretieho rádu môžeme povedať, že jednak boli premonštráti na terciárov veľmi nároční, jednak, že na tomto poli niečo zanedbali.
Premonštrátski terciári majú dejiny, ktoré trvajú už takmer 890 rokov. Tieto dejiny sú premenlivé, sú doby rozkvetu i doby úpadku. V novej dobe sa v druhej polovici minulého storočia tretí rád začal obnovovať v Nemecku a potom i v ostatných krajinách, kde sú kláštory premonštrátskeho rádu. Každá kanónia má svoju terciársku obec, ktorá sa schádza za vedenia niektorého z bratov alebo sestier, vypočuje si čo treba, oboznámi sa s radosťami i starosťami premonštrátskych bratov a sestier, spoločne sa modlia za všetkých, ktorých spájajú norbertínske ideály.
Podľa správ z generálnej kapituly rádu v r. 1970 rozkvitajú opäť obce terciárov na celom svete. I u nás sa blahodárne rozvíja spoločenstvo bratov a sestier tretieho rádu, ktorí sú združení na Slovensku zvlášť okolo komunít sestier. Medzi nimi sú aj kňazi.
Tretí rád nie je organizáciou, ale zložkou premonštrátskeho spoločenstva. Tvoria ho bratia a sestry rôzneho veku, zamestnania a vzdelania.
Prijímajú život podľa hlavných smerníc celého rádu, ktorú sú prispôsobené ich situácii.
Premonštrátski tercári majú účasť na všetkých duchovných dobrách rádu.
Podľa II. vatikánskeho koncilu sú členovia tretieho rádu sv. Norberta spojení s rádom v jednom veľkom spoločenstve. Majú podiel na všetkých sv. omšiach, modlitbách a obetách bratov a sestier v kláštoroch. Pomáhajú im v ich apoštolskej práci modlitbou, účasťou na svätej omši, ktorá je spojená tiež so svätým prijímaním.
Do tretieho rádu sv. Norberta, Premonštrátskeho rádu vo svete pridruženého spoločenstva, - sú prijímaní terciári a terciárky z rôznych spoločenských vrstiev. Bez toho, aby sme chceli pripustiť zásadnú odlišnosť, môže byť stanovených do niekoľkých skupín terciárov:
- Terciári žijúci vo svete vo svojich rodinách, alebo jednotlivo. Spojenie s Premonštrátskym rádom im chce pomôcť kvalitne žiť ľudsky a kresťansky v mnohotvárnych životných situáciách.
- Rodičia a členovia rodín bratov a sestier, pokiaľ pre terciársku myšlienku majú pochopenie.
- Celé terciárske rodiny s dorastajúcimi deťmi.
- Chorí a ináč postihnutí, ktorí Premonštrátskemu rádu prospievajú modlitbami a obetami a od bratov a sestier prijímajú duchovnú a ľudskú pomoc.
- Užšie môžu by zapojené nevydaté terciárky, ktoré by mohli i nejaký čas v komunite sestier žiť a zložiť niektoré sľuby.
- Diecézni kňazi a bohoslovci, ktorí prijímajú pre nich možné a vhodné prvky premonštrátskeho života, a ktorým chce Rád pomôcť v ich osobnom a kňazskom živote. Kňazi terciári majú právo v zhromaždení Rádu nosiť biele rúcho sv. Norberta a užívať breviár i rádový kalendár.
Všetkých rehoľných i nerehoľných bratov a sestry Rádu spája jedno duchovné zameranie, jedna spiritualita, ktorou je spoločenstvo eucharistického, mariánskeho, liturgického, kajúceho a apoštolského života.
Návodu k tomuto spoločenstvu sa tradične hovorí Premonštrátske pätoro. Pritom ide o päticu všeobecnú, katolícku, platnú pre všetkých. Premonštrátske je ich zostavenie, metóda, štýl a spôsob uskutočňovania.
Premonštrátska rehoľná i terciárska spiritualita vedie k vytváraniu: eucharistického, mariánskeho, liturgického, kajúceho a apoštolského života, t.j. k duchovnému štýlu a k zameraniu celého života každého brata a sestry a celého spoločenstva. Všetci sa snažia a prosia, aby taký štýl sa stal i charizmou rádu a každého jeho člena, teda ich omilostením, obdarovaním v prospech druhých.